top of page
  • תמונת הסופר/תNadav Nof

פתיחת תיקים - עצמאי עוסק פטור/מורשה

עודכן: 29 במרץ 2023

פתחתם תיקים כעצמאי לאחרונה ? בשעה טובה! להלן מאמר שכדאי מאד לקרוא כשיוצאים לדרך העצמאית.




איזה כיף! גם אתם נהייתם עצמאים – זה הזמן להתחיל לחשוב קדימה: מה הצעד הראשון, למה כדאי לשים לב ואילו דברים קטנים שתעשו עכשיו יחסכו לכם כאבי ראש בהמשך. חשוב לדעת: פתיחת תיק עוסק מכל סוג שהוא, גם כשמדובר בתהליך פתיחת עוסק פטור, היא משהו שצריך לעשות בצורה נכונה ויעילה. הנה מספר נושאים שחשוב להכיר ושיעזרו לכם בתחילת הדרך.


נושא 1 - רשות מע"מ


עצמאי חדש חייב להיות מסווג כעוסק מורשה או כעוסק פטור, כלהלן:


עוסק פטור

סביר להניח כעצמאיים חדשים אתם תסווגו כעוסקים פטורים, עוסקים פטורים לא מוסיפים לעסקאות שלהם 17% מע"מ, בעוד שעוסקים מורשים מוסיפים.


כלומר, עוסקים מורשים מחייבים את הלקוח במע"מ ומצד שני גם משלמים אותו בכל תקופת דיווח.

ועוסק פטור , כשמו כן הוא , פטור ממע"מ.


אפשר להירשם כעסק פטור אם צפי הכנסות השנתיות הוא עד 102,292 ₪ (נכון לשנת 2022). מעבר לכך, אתם צריכים להיות עוסקים מורשים.


עוסק מורשה

אפשר כמובן להירשם כעוסקים מורשים כבר מהיום הראשון, גם אם המחזור השנתי שלכם לא יגיע לרף הזה.

כמו כן, ישנם מקצועות מסוימים שאוטומטית צריכים להצהיר עליהם כעוסקים מורשים כגון:

רופאים, אדריכלים ומקצועות חופשיים נוספים.עוסק מורשה (וחברות) הוא עסק שמחוייב בגביית מע"מ – זאת אומרת שעבור כל עסקה שאתם עושים, אתם מוסיפים למחיר עוד 17% מע״מ.


המע״מ הוא מס שאנחנו, העצמאים, גובים עבור המדינה ולכן צריכים להעביר אותו אליה. מה זה אומר? שאנחנו בעצם מחזיקים בכסף שהוא לא שלנו, אנחנו רק הצינור. או הארנק. או איך שתרצו לחשוב על זה. בשורה התחתונה, פעם בחודש או חודשיים צריך להעביר את הכסף שנצבר אצלנו למע״מ.


בגדול , על כל הכנסה נטו (הכנסות פחות הוצאות ) אתם חייבים 17% למע"מ , אחת לחודשיים או חודש הרו"ח מכין עבורכם דוח רווח והפסד , אותו מדווחים ומשלמים למע"מ את החוב הנדרש. יש לזכור שלא כל הוצאה היא מוכרת למע"מ ,ישנן הוצאות שלא מוכרות למע"מ, ולכן חשוב שהרו"ח יכין עבורכם את הדיווח למע"מ כדי שהדיווחים יהיו תקינים וחוקיים.



נושא 2 - מס הכנסה


הרשות השניה שעליכם להכיר היא מס הכנסה.

גם עוסק מורשה וגם עוסק פטור חייבים לשלם מס הכנסה, אשר גובה מס על הכנסות לפי מדרגות המס בישראל, ככל שההכנסה יותר גבוהה כך מדגרת המס גבוהה יותר , ובניגוד לשכירים, עצמאים צריכים לשלם את מס ההכנסה בעצמם.

אבל מס הכנסה לא רוצה לחכות עד סוף השנה כדי לקבל את המס, ולכן אתם נדרשים לנחש כמה תרוויחו. התשלום נגבה בצורת מקדמות מס וכמובן בחישוב סוף שנה, הידוע בשמו הדו"ח השנתי.(ראו מאמר נפרד)


בתחילת השנה תקבלו מכתב שמפרט את המקדמות שעליכם לשלם לאורך השנה. תקופות הדיווח הן לרוב אחת לחודשיים אבל לעסקים מסוימים תקופת הדיווח היא חודשית.


לאורך תקופות הדיווח, הסכום שתשלמו מוערך לפי גובה ההכנסות המשוער. חשוב לזכור שהמקדמות הן רק הערכה, כלומר, סכום המס שתשלמו בסופו של דבר יכול להשתנות בהתאם לרווחים של העסק בפועל. הזיכוי או התשלום הנוסף, ייעשה אחרי הגשת הדו"ח השנתי שישקלל את סך ההכנסות וההוצאות שלכם.


כדאי להכיר גם שכל אדם בישראל זכאי ל"נקודות זיכוי" , ככל שיש יותר נקודות זיכוי כך יש לשלם פחות למס הכנסה בסוף השנה.

הנקודות האלה נקבעו לפי הסטטוס שלנו- סטודנטים, נשואים, הורים לילדים, ילד בחינוך המיוחד, תואר אקדמאי, תעודת מקצוע, חייל משוחרר ועוד קריטרוינים רבים.

אם אחד הקריטריונים קיים אצלכם, יש לעדכן מיידית את הרו"ח שלכם.

שווי נקודת זיכוי נכון ל-2022 הוא 223 ₪ לחודש, שהם 2,676 ₪ בשנה. זה לא מעט כסף וחבל שהוא לא יגיע אליכם.


נושא 3 - ביטוח לאומי


בדומה למס הכנסה , יש לשלם מס גם לביטוח לאומי , גם פה יש מקדמות מס חודשיות שהן רק הערכה למס הסופי שיש לשלם לפי הדוח השנתי שיוגש בסוף השנה.


ביטוח לאומי יחשיב אתכם כעצמאים רק אם אתם עומדים לפחות באחד מהסטנדרטים הבאים: 20 שעות עבודה בשבוע לפחות הכנסה חודשית שעולה על 50% מהשכר הממוצע 12 שעות עבודה בשבוע והכנסה שעולה על 15% מהשכר הממוצע. השכר הממוצע אגב, הוא 12,205 ש"ח נכון ל-2022. מי שלא עומד בקריטריונים האלה ייחשב כמי שיש לו הכנסה שאינה מעבודה, וההסבר לסטטוס שלו נמצא כאן



נושא 4 - הכנסות


על כל הכנסה חובה על פי חוק להוציא אסמכתא, סוג של מסמך חשבונאי , כלהלן:

כעוסקים פטורים, אתם מוצאים רק קבלות (בלי חשבוניות!) וזאת אחרי שהלקוחות שילמו לכם.

דרישת תשלום מהלקוח תעשה על ידי מסמך מקדים שנקרא חשבון עסקה שנועד לבקש מהלקוח בצורה מסודרת ומתועדת את התשלום. חשבון עסקה הוא לא מסמך חשבונאי.

עוסקים מורשים, אתם מוציאים חשבוניות מסוגים שונים – חשבון עסקה כבקשה לתשלום וחשבונית מס-קבלה לאחר ששילמו לכם.


תוכלו גם להוציא חשבונית מס שתמורתה תקבלו תשלום ואחריו תצטרכו להוציא קבלה בלבד. מה שחשוב לדעת הוא שחשבונית מס היא מסמך חשבונאי מחייב ולכן יש לשלם עליו מע"מ בתקופת הדיווח הקרובה – גם אם עדיין לא קיבלתם את התשלום.

אתם מבינים לאן זה הולך – הוצאה עוד לפני הכנסה. לא מצב משהו לתזרים שלכם, ולכן הדרך המומלצת היא לעבוד עם חשבון עסקה ולאחריה חשבונית מס-קבלה.



נושא 5- הוצאות


אם יש משהו חיובי בהוצאות שלנו, הוא שעל חלקן אפשר להכיר במס ולקבל החזרים בסוף השנה. במילים אחרות שמירת ההוצאות יכולה להביא להקטנת חבות המס שתשלמו לכל רשיות המס הנ"ל, ולכן מאד חשוב שתשמרו את ההוצאות שיש לכם עקב היותכם עצמאיים.

הנה הפירוט של העיקריות והחשובות שבהן: רכב – כל עוד הרכב בבעלותכם, ההוצאות השוטפות כמו דלק, חנייה וביטוחים, נכנסות להוצאות, גם טיפולים במוסכים והוצאות שונות אחרות יכולות להיות מוכרות. במידה וקניתם או מכרתם רכב, חשוב לשמור את מסמכי המכירה של הישן, הקנייה של החדש, ואת צילום רישיון הרכב הישן. דירה\משרד – חשמל, ארנונה וועד בית הן הוצאות מוכרות חלקית, אם אנחנו עובדים מהבית. אם שמרתם על אישורי התשלום, מעולה, אם לא, פנו לרשויות השונות ובקשו העתקים. אם אתם עובדים מהבית, תקבלו החזר על החלק היחסי בהוצאות השוטפות שמוגדר לפי כמות החדרים בבית. אם אתם עובדים ממשרד, כל ההוצאות יכולות להיות מוכרות. גם על שכר הדירה אפשר לקבל החזר, אבל זה אומר שאתם צריכים לקבל חשבונית מס או קבלה על שכר הדירה שאתם משלמים. שוטפות – ציוד משרדי, תשלום עבור שירותים לעסק, יועצים, פרסום (כולל גוגל ופייסבוק), ובעצם כל הוצאה שנראית לכם עסקית ומסייעת ליצירת הכנסה. לשמור את הכל ולהכניס לדו"ח הוצאות. תרומות – שמרו על הקבלות המקוריות.


בנושאים 4 ו-5 אנו ממליצים להשתמש באפליקציה של המשרד שלנו , שמנהלת ומתעדת את כל ההכנסות וההוצאות שלכם באופן דיגטלי מסודר וישיר מול המשרד שלנו.



נושא 6- חובת הפרשה לפנסיה


כיף להיות עצמאי, בעיקר משום שמדובר בעבודה בה אתם אחראים על עצמכם – אך גם לעצמאים ישנן התחייבויות. לצד המיסים שכל עצמאי צריך לשלם, מאז 2017 ישנה חובה על פי חוק להפריש גם כספים לקרן פנסיה, והדבר תקף גם לעוסק פטור. החוק הגדיר מה הסכום המינימלי שחובה להפריש מדי חודש או מדי שנה, וכדאי לבדוק זאת מראש ולקחת זאת בחשבון כחלק מההוצאות שלכם, כדי שתדעו להתנהל נכון יותר.


חשוב לציין שהפקדות לקרן הפנסיה מעניקות הטבות מס משמעותיות והקלה בחבות המס הסופי.


חובת ההפרשה לעצמאים מחושבת על פי ההכנסה החייבת במס ומתחלקת לשתיים:

  1. הכנסה בגובה עד מחצית מהשכר הממוצע במשק – הפרשה של 4.45% לפנסיה.

  2. הכנסה מעל למחצית השכר הממוצע במשק ועד גובה השכר הממוצע – הפרשה של 12.55% לפנסיה.

אז כמו שאפשר לראות, "חוק חובה הפרשה לפנסיה" דורש הפקדות של סכומים קטנים יחסית. כדי להגדיל את החיסכון הפנסיוני וליהנות מהטבות מס נוספות, מומלץ לחסוך יותר מהמינימום שהחוק דורש, לפחות עד התקרה לקבלת הטבות מס. תקרת ההפקדה לקרן הפנסיה עומדת על 20.5% מפעמיים השכר הממוצע במשק (השכר הממוצע במשק הוא כ-11,900 שקלים בשנת 2023), כלומר ההפקדה המקסימלית היא כ-4,980 שקלים בחודש.


קרן השתלמות

קרן השתלמות זכתה ליח״צ מעולה והיא נחשבת לתכנית יציבה ומשתלמת מאוד.

עצמאים הם המגזר היחיד שזוכה להזדמנות להפקיד באופן עצמאי כסף לקרן השתלמות ולא לחכות שיופקד לשם כסף מהמעסיקים (בכל זאת, שווה להיות הבוס של עצמנו).

הפקדה לקרן השתלמות היא לא חובה אך היא טומנת בחובה הטבות מס מאד משמעותיות שלא כדאי לוותר עליהם.



נושא 7 -מהי בעצם הצהרת הון?


הצהרת הון היא הדרך של רשויות המס להבין את התמונה המלאה לגבי הנכסים וההתחייבויות של כל עוסק.


הצהרת הון הראשונה מתבקשת כבר כמה חודשים אחרי פתיחת העסק (בדרך כלל, לפעמים זה יכול לקחת גם שנים): אדם שפותח עסק הוא ״שחקן חדש״ על מפת העסקים, והצהרת ההון מאפשרת לרשות המיסים להכיר אותו יותר.


הצהרת ההון כוללת בפועל את ההכנסות ואת ההון הקיים של המדווח – הן זה העסקי והן זה הפרטי. במילים אחרות, רשות המיסים לא מבקשת רק את הפירוט לגבי ההכנסות והנכסים שלכם כבעלי עסק, אלא גם את אלו הפרטיים, כולל כאלו שברשותכם עוד לפני הקמת העסק, וכולל כאלו של בני הזוג ושל הילדים שלכם, אם יש.


הצהרת הון מוגשת אחת לכמה שנים, לרוב בין שלוש לחמש שנים. כל הצהרת הון חדשה מאפשרות לרשות המיסים לבצע השוואה מול הצהרת ההון הקודמת, וכך לדעת עוד על מצבכם הכלכלי והפיננסי. את הצהרת ההון יש למלא עד 120 יום מהמועד שבו דרשה הרשות הצהרה חדשה.


טופס הצהרת הון נקרא טופס 1219, ובו ישנם כל הפרטים שעליכם למלא. את הטופס אפשר להגיש או פיזית, כלומר להגיע אל סניף רשות המיסים הרלוונטי ולהגישו לפקיד השומה, או בצורה מקוונת, דרך הרשת. ישנה גם אפשרות שלישית, והיא הגשת הצהרת הון על ידי רואה החשבון שלכם.


כפי שציינו למעלה, כמעט כל אדם שפותח עסק חדש נדרש להגיש הצהרת הון ראשונה המיועדת לאפשר לרשות המיסים מידע ראשוני על ההון שלכם. לרוב תידרשו להגיש הצהרה כזו כמה חודשים אחרי שהעסק נפתח באופן רשמי.


ההצהרה הזו חשובה מאוד, שכן ממנה ייגזרו גם הצהרות ההון הבאות שלכם, ולכן חשוב מאוד להקדיש לה תשומת לב רבה, בטח ובטח כמי שלא עשו זאת בעבר (כנראה). העצה הטובה ביותר היא להגיש הצהרת הון ראשונה רק בעזרת רואה חשבון, שידע למה לשים לב ומה לא להשמיט.


נושא 8- תכנית עסקית


גם אם אין לכם את הכלים לצלול לרמת התכנית העסקית המפורטת, אנחנו ממליצים לכתוב תכנית עבודה ברורה שתלווה אתכם בשלבים הראשונים.

האם ביצעתם תמחור לשירותים/מוצרים שלכם ?

האם שיקללתם בתמחור את השותפים שלכם לעסק ? ( מע"מ , מס הכנסה וביטוח לאומי )

איזה סכום ישקף את היכולות שלכם ואת המינימום שממנו לא תסכימו לרדת?

איך יהיה התמחור שלכם ביחס לזה שנהוג בתעשייה?

במה אתם בולטים ומה ההצעה שלכם יכולה להיות שונה מהמקובל בשוק?


כל התשובות לשאלות האלה, יתנו לכם אינדיקציה לכיוון שאליו העסק יתפתח. כבר בשלב המחשבות הראשונות על עצמאות כדאי לעשות גישושים ראשונים בשוק. בכמה כלים ראשוניים, דוגמת גוגל טרנדז, כלי מילות החיפוש של גוגל וניתוח אתרים דומים עם Similar web או בפגישה-שתיים עם יועצים שיווקיים תוכלו להבין את השוק מנקודת המבט של עצמאי.

235 צפיותתגובה 1

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page